onsdag 1 december 2010

Tacksamhet dag 1

För ett tag sedan började jag följa en blogg som jag råkade ramla in på. Under november månad hade skribenten en tacksamhetsmånad - hon skrev varje dag ner något hon var tacksam för den dagen. Jag tänkte göra detsamma under december.

Vad jag är extra tacksam för idag är stjärnor. Detta är något jag kommer tillbaka till hela tiden; hur förtrollad jag är av stjärnorna. De bara finns där uppe och glittrar och tindrar och är vackra och hemlighetsfulla. De har alla en hemlighet och de vet att ingen på denna jorden, eller de andra stjärnorna, kan komma nära nog att komma på den. De inger en trygghet i det otrygga, en säkerhet i oron, en känsla av att man inte är ensam. De gör det oändliga med universum mindre skrämmande.

Ikväll när jag och minsta systern varit och handlat (en tur som i början var ganska vresig, i mitten glad och fnissig och i slutet tillbaka till halvvresig) och jag klev ur bilen hemma kastade jag som vanligt en snabb blick upp mot himlen. Där uppe lyste himlens alla stjärnor, och allt jobbigt var som bortblåst. Jag var lung, trygg och lycklig, trots gnällig lillasyster.

Så idag är jag extra tacksam för stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar