onsdag 10 augusti 2011

Värstans vad massa krångel...

Vi hade ju fått lite problem med våra förbokade biljetter under veckan. Vi hade bokat (och betalat) tre olika föreställningar (och summor) till tre kvällar. Men på något sätt har bokningsmojset fått för sig att vi bokat tre omgångar av samma föreställning. Det hade vi inte... I vilket fall så ringde vi i förra veckan (eller vi och vi... jag...) och bokade om två av biljetterna (eller fyra, blir det ju, men ni fattar) så att det blev tre olika föreställningar. När de som är ansvariga för biljetterna bokade om dem, tog de bort pinkoden på ticnet sidan, vilken jag bokat venom via medeltidsveckans hemsida. (Krångligt bara det, tycker jag...) Alltså kunde ja ginte få ut mina biljetter... Himla dumt! Alltså har jag nu (och i förra veckan) rungt runt mellan ticnet och Roma bokningen och dessutom gått fram och tillbaka mellan Gotlandsänget (marknadsplatsen) och två olika ticnet ombud. (Jag kunde ju inte med att gå och krångla extremt mycket på samma ställe tre gånger...) Det har ringts och lämnats besked åt höger och vänster och ingen vet vad den andra gör. Alltså slutade det med att ticnet sade till Roma bokningen att säga till mig att det skulle fungera utmärkt om Roma bokningen skrev ut mina biljetter där så jag sedan kunde skriva ut dem hos ett ticnet ombud här (i Visby... "där" är för övrigt Roma...). Naturligtvis var det lika fel som att man kan använda de fyra sista siffrorna på betalkortet man använde vid betalningen.

Så där satt jag. Eller, ja... Jag och Emelie stod. Vi stod i blåst och duggregn (det har varit växlande knallvarmt och isigt kall blåst idag)och funderade hur detta skulle gå när vi återigen ringde till Roma för att leta efter en lösning. Vi kunde inte ta oss till Roma och de kunde inte ta sig hit. Så de sade att vad man kunde göra var att vi gick till ansvarig på medeltidsmarknaden och bad dem ringa till Roma och få bekräftat att vi betalat biljetterna så vi kan gå på föreställningarna. Som tur var hittade vi snälla Claudia som sade att naturligtvis ska ni komma och titta om ni har betalat, ticnet är så struliga, och Roma bokningen också för den delen. Så när fredag och lördag kommer är det bara för oss att hitta Claudia igen så fixar hon in oss. Hur skönt som helst att det löste sig!

Det fanns visserligen en annan lösning också, men den var inte alls kul... Det hade varit att jag köpte nya biljetter (närmare tusenlappen i pris...) utan möjlighet att få pengarna för de gamla tillbaka. Ni förstår, Roma bokningen kan inte ge tillbaka några pengar eftersom jag bokade via ticnet, och ticneet kan inget göra eftersom pengarna tillhör Roma bokningen... Underligt folk, det där. Jag tror minsann att de är i maskopi för att lira stackars hederliga människor och få en att betala för mycket och göra livet surt för dem. De vill krångla till saker som ett socialt experiment som får ut på att se hur mycket en människa står ur med innan den slår helt bakut. Och om någon verkar ta dåliga och struliga besked medlite för mycket tålamod, måste de ge dumma, dubbla budskap för att testa gränserna ytterligare en bit. Och egentligen tror jag att de är en del av en alienstyrd konspiration för att förinta hela människlighetens innersta väsen, det där sista lilla goda som egentligen finns i oss alla fastän hälften av oss inte vet om det. Och om den alienstyrda rebellgruppen som tar form i föreningarna ticnet och Roma bokningen lyckas, då ligger mänskligheten illa till...

Men nog om ihopljugda torier om mänsklighetens undergång. Idag har vi trots allt sett rolga gycklare, ätit god mat, fåt motion, byggt upp äkta barfotapirr i fötterna, blivit mäkta imponerade av en gycklare mad magiska händer, en äkta jongleringskung, bara för att med ens bli inte alls lika impade när han halade fram ett cigarettpaket och satte sig ned och tog en rökpaus. Usch och fy!

Ikväll är det eldshow i Nordegravar med gycklargruppen TRIX, sedan glass och sängen. Sägenvandringen var mysig igår, öiksom den var förra året. Han (guiden) visade andra platser denna gången, jag tror han visar olika beroende av vilket humör han är på. Och han berättar lite olika varje gång också. Han berättade om spöken, galna kungar och konspirationer. Det var helmysigt. Glassen igår blev panacotta för mig. Den var som en gräddigare och lite "klarare"-i-smaken variant av vanilj. Emelie åt midsommardröm, en blandning av smultron, jordgubb och hallon.

Nu ska jag snart väcka Emelie och vandra bort mot Nordegravar. Bilder kommer inte idag heller, uppenbarligen. Vilken kilig blogg det blev...

1 kommentar: