lördag 13 augusti 2011

Näst sista dagen

Ja, det tragiska har hänt! Imorgon är 2011 års medeltidsvecka slut. Då är det hela 51 (!!!) veckor kvar till nästa gång! Men jag sörjer inte, det ska bli skönt att komma hem också. En anledning är att det när jag kommer hem kommer vara två veckor sedan jag sov i min egen säng, det ska bli skönt. Jag kommer inte gå runt hela dagarna och hitta saker jag vill köpa, så pengarna räcker på ett annat sätt. Mer normala läggtider ska också bli ganska skönt. Och naturligtvis alla minnen! De kommer jag leva på länge.

Idag har vi sett massa skoj i form av gycklare och musiker. De fyra första artisterna på Forum Vulgaris var våra två favoritgycklargrupper, vårt favoritband och två snubbar som berättade en saga om lite asagudar och sägner och sånt. Så det blev en bra öppning på dagen. Sedan gick vi runt i solen, satt en liten stund, åt, handlade, lämnade saker på rummet, träffade en vilsen tonårspojke som knappt visste att det var medeltidsvecka och som hängde med oss ett tag, tog en fika (på pappas order...:)) i form av varsin saffranspannkana, hade officiellt slut på dagens pengaranson, räknade ut hur larvigt mycket pengar vi lagt i hattar av alla de slag och kommit fram till att det var särskilt en grupp som fått lite extra, tätt följt av en annan liknande grupp, gick på tornerspel och nu sitter jag här. Härligt med samanfattningar, tycker jag!

Tornerspelet var toppen! Eld och riddare och gycklare, hur bra kan det bli?! Vi myste och ljublade och hurrade och huttrade lite, eftersom det blir kallt när solen gått ner och vi inte orkade bära med oss manteln medan det fortfarande var soligt och varmt. Så det blev genomfrusna händer idag också, dock inte lika kalla som igår. Och återigen var Emelies inte lika kalla som mina,.. Mina har liksom inte lärt sig det där med mellanting än; antingen är de genomfrusna eller så är de kokande varma... Men jag ska nog uppfostra dem ;P

Emelie hälsar, och jag vill också tillägga för de som undrar att glassen har uteblivit pga kyla. När man kommer gående hemåt och händerna är så kalla att man knappt kan knyta nävarna vill man inte sätta en glassbägare i dem och kyla ner både händerna och kroppen ytterligare... Det vil inte jag, i alla fall. Och Emelie varinte heller så pigg på att äta glass i kylan... Vi får se till att ta en sista gång på måndag, i alla fall, om vi inte tar imorgon. Och angående kort... de kommer kanske senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar