torsdag 12 augusti 2010

Dag 6

När vi vaknade idag bestämde vi oss för att ta en slödag, vi åt frukost innan duschen och tog det bara lugnt på morgonen. Sedan gick vi till Gotlands Fornsal (museet) och gick runt där. Det var en hel del riktigt mäktiga utställningar. Massa runstenar, medeltida källarvalv, hela vikingaskatter och gravfynd (inklusive själva skletten). Vi såg också de skallar jag nämnde igår, och de såg inte ut att ha dött särskilt lyckliga. Det fanns också en utställning från galgbacken som även den hade lite mindre mysiga montrar och historier berättade vid dem. Naturligtvis fanns trevliga grejer också, som båtrekonstruktioner av olika slag, bondesamhällen, en feministisk utställning, naturvetenskapliga grejer som stensorter och sånt och naturligtvis en vanlig vetenskaplig avdelning, typ Navet i miniatyr.




Efter detta var vi tillbaka på marknaden och kollade på lite gyckel och åt lunch. Fick besök av en pytteliten varv också.





Middagen åt vi precis utanför ringmuren i solnedgången. Det var väldigt vackert. Synd att det inte går att fånga allt det mäktiga man är med om på bild. Inte precis som man upplevde det på riktigt, i alla fall. Efter middagen var det dags för kvällens glasskula, en härlig liten vana vi lagt oss till med. Jag åt saffransglass, riktigt, riktigt god! Mycket saffranssmak, underbart god, var den. Elin åt pepparkaksglass och även den smakade riktigt mycket pepparkaka.

4 kommentarer:

  1. Trägen vinner! Äntligen lyckades jag bli en följare! Vilken underbar dag ni haft!!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag ær lite avis faktiskt...medan ni går omkring i underbara omgivningar sitter jag på jobbet med regn och grått utanfør fønstret..."depp"...

    SvaraRadera
  3. Nej, men Viggo då. Du får åka nästa år. Och om du kommer förbi när du är hemma i Sverige nästa gång ska du få se alla bilder. Om du orkar, vill säga :)

    SvaraRadera
  4. Jag måste hitta nån att åka med isåfall som står ut med mig en vecka...det är nog det svåraste :P Kommer ju till er nästa helg men då är fotbollen i fokus...kan nog se en del bilder iallafall:-)

    SvaraRadera